מהו מומחה לרפואת הפה?

ההתמחות ברפואת הפה הנה התמחות האורכת 4 שנים נוספות.

ההתמחות ברפואת הפה מתבצעת רק לאחר סיום לימודי רפואת שיניים שנמשכים 6 שנים. מדובר בהתמחות רב תחומית, המחייבת ידע מקיף  בתחום רפואת השיניים והרפואה הכללית. 

לקריאת מאמר של ד”ר רטמן על רפואת הפה באתר וואלה בריאות לחצו כאן

תחומי הטיפול של מומחה לרפואת הפה

מחלות זיהומיות (כמו פטרת או הרפס), תופעות תגובתיות (משניות לעישון, שתיית אלכוהול או שימוש בתרופות שונות), טיפול ואבחון באפטות חוזרות, ביטויים שונים של מחלות עור ומחלות דלקתיות בחלל הפה וכן איתור ואבחון של מצבים טרום ממאירים וגידולים ממאירים.

לחלל הפה מתנקזות 6 בלוטות רוק גדול, ומאות בלוטות רוק קטנות.

על אף ריבוי בלוטות הרוק, מטופלים רבים סובלים מיובש פה, בין אם על רקע נטילת תרופות רבות, מחלות רקע שונות , טיפולים שונים (כגון הקרנות לאזור ראש צוואר וכו’). 

מלבד יובש הפה, ישנן מחלות שונות ספציפיות לבלוטת הרוק כגון נפיחויות חוזרות על רקע אבנים בבלוטות הרוק, מחלות אוטואימוניות הפוגעות במערכת הצינורות של הבלוטה וכו’. 

אבחנה של בעיה בבלוטת רוק מורכבת ומצריכה מגוון של בדיקות בהן בדיקות דם, בדיקות קליניות וכן אמצעי דימות שונים חלקם, ייחודיים לבלוטות הרוק.

כאבים במכלול ראש צוואר, כגון מיגרנות , כאבים ממקור שרירי הלעיסה, כאבים ממקור מפרקי, כאבי “לחץ” וכו’.הכאבים יקרינו לאזור השיניים ועלולים להוביל לאבחון שגוי של בעיה דנטלית.

 למומחה ברפואת הפה הידע והניסיון לבחון את כל האפשרויות הקיימות להבנת מקור הכאב ולהמליץ על הטיפול המתאים. טיפול בהפרעות אלה יכול להיות ממושך ויכול לכלול מגוון טיפולים תרופתיים, פסיכולוגיים,פיזיותרפיה ועוד

עם העלייה בתוחלת החיים, ועליה במודעות לבריאות הפה והשיניים, מדי יום אנו, רופאי השיניים, פוגשים מטופלים בעלי רקע רפואי מורכב, הסובלים ממגוון מחלות רקע, בד בבד עם שימוש בתרופות רבות בשימוש יומיומי. 

מומחה לרפואת הפה ידע לשקלל את השיקולים הנובעים ממצבי רקע אלו, ולבצע התאמות בעת בניית תוכנית הטיפול, פעולות נדרשות לפני הטיפול, במהלכו ובסיומו.

מחלות רקע הדורשות התייחסות מיוחדת מצד רופא השיניים כוללות בין היתר: סוכרת, יתד ל”ד, מחלות לב, אי ספיקת כליות, אוסטאופורוזיס, סרטן וטיפולים אנטי-סרטניים שונים, מחלות של מערכת הנשימה וכו’.

מטופלים רבים סובלים מחרדה סביב טיפולי השיניים השונים. על מנת שנוכל לבצע  את הטיפול.

למרות החרדה, ניתן להשתמש במגוון אמצעים תרופתיים שיאפשרו למטופל להתמודד, ואף “להתנתק”  מהסיטואציה. ויאפשרו לרופא המטפל לבצע את הטיפול. מלבד המטופל החרד.

טיפולי שיניים בסדציה (“טשטוש”) והרדמה כללית יתאימו גם במקרים של רעד בלתי נשלט. או חוסר שיתוף פעולה של המטופל בשל מחלות רקע שונות, הגבלה משמעותית בפתיחת הפה וכו’.

מומחיות ברפואת הפה כוללת גם לימוד מעמיק של שיטות הדימות השונות וניסיון רב בפענוחם, להשגת אבחנה מבדלת לממצאים השונים.

אבחנה מבדלת רנטגנית נכונה  יכולה להוביל להמשך  בירור, או למנוע פרוצדורות כירורגית וטיפולים מיותרים.

דילוג לתוכן