טיפולי שיניים לחולים אונקולוגיים

עבור החולה האונקולוגי, שמירה על בריאות חלל הפה והשיניים  הינה חלק  משמעותי ובלתי נפרד מבריאותו הכללית. במרפאתה של ד”ר אנדרה רטמן, מומחית ברפואת פה, תוכלו לקבל תכנית טיפולים דנטאלית הוליסטית ומותאמת אישית, החל משלב ההכנה לטיפולים האונקולוגים, במהלכם ולאחריהם, הנותנת מענה לרקע הרפואי המורכב ולטיפול התרופתי הניתן לכם.  כאן תוכלו לקבל את המדריך המלא לתחום טיפולי השיניים לחולי סרטן, כולל כל הפרטים שיסייעו לכם לקבל מימון והחזר כספי לטיפול.

חשיבות הטיפול המקדים בשיניים לחולי סרטן:

טיפול קרניתי הכולל את חלל הפה והשיניים, כמו גם טיפולים כימותרפיים שונים, עלולים להשפיע על חלל הפה ולגרום לתופעות לוואי וסיבוכים כגון: יובש פה המקשה על יכולת הלעיסה והדיבור, זיהומים דנטליים וזיהומים בריריות, כיבים בריריות, שינויי תחושה, שינויי טעם, תחושת שריפה בלשון,  עששת, נמק לעצמות הלסת והגבלה בפתיחת הפה.  

תופעות אלו משפיעות רבות על איכות החיים במהלך הטיפולים, פוגעות ביכולת ההזנה, ובמקרים חמורים אף לסכן את בריאותך.


טיפולי שיניים לחולים אונקולוגיים טיפולי שיניים לחולים אונקולוגיים. אילוסטרציה. צילום pixbay

מטרת הבדיקה והטיפול הדנטאלי היא לעזור לך לצלוח את שלב הטיפולים האונקולוגים עם נזק מינימאלי לחלל הפה והשיניים. כמו כן, ישנה חשיבות רבה לדון עמך בתופעות הלוואי הצפויות לחלל הפה, ולעזור לנהל אותן במידת הצורך.

שלב זה עתיד למנוע לך כאבים וסבל, ואף חסכון  כספי בטווח הארוך, וזאת על ידי:

מניעה:

אבחון וטיפול מקצועי במוקדי זיהום העלולים להתלקח במהלך הטיפולים האונקולוגים, כגון: עקירת שיניים אבודות, טיפול במחלת חניכיים פעילה, טיפולי שורש, החלקת השיניים העלולות לפצוע את הריריות.  בנוסף, הנחיות לשמירה על היגיינה נאותה.

שימור ושיקום:

בניית תוכנית טיפול דנטאלית על מנת לשמר את השיניים שניתן ומתן מענה שיאפשר יכולת לעיסה נאותה במהלך הטיפולים, ואכילה של תפריט מגוון.

טיפולי שיניים וביקורת במהלך הטיפול האונקולוגי:

בשלב זה, יופיעו תופעות הלוואי כנגזרת של סוג הטיפול הכימותרפי/ ביולוגי, ו/או שדה הקרינה, או על רקע הדיכוי החיסוני. שכיחה ביותר היא הופעה של כיבים כואבים בריריות הפה, ויובש פה המקשה על יכולת האכילה, הלעיסה והדיבור. כעת חשיבות הביקורת היא באבחון זיהומים בשיניים ו/או בריריות חלל הפה, הדרכתך למניעתם, וניהול הכאב בחלל הפה.

טיפולי שייניים וביקורת לאחר הטיפול האונקולוגי:

בשלב זה עלולים להופיע הנזקים שנוצרו לפה החל מריבוי מוקדי עששת (“חורים בשיניים”) ועד למצב של נמק בעצמות מעצמות הלסת (במקרים של טיפול קרינתי ללסתות).

בשלב זה, ברב המקרים, הנך עדיין תחת טיפול תרופתי, העלול גם הוא להשפיע על שיקולים שונים בעת ביצוע טיפולי שיניים. הטיפול בחולים אונקולוגיים מהווה אתגר רפואי ודנטאלי מורכב ועל כן יש לפנות לרופא שיניים המתמחה ברפואת הפה ועבר הכשרה מותאמת לטיפול בחולים עם רקע רפואי מורכב.

שאלות נפוצות

1.חולי סרטן שעברו טיפולים כימותרפיים / הקרנות באזור הראש והצוואר.
2.חולי סרטן שעברו כריתה של לסתות ו\או רקמות סמוכות.
3.חולי סרטן העומדים לפני טיפול כירורגי ניתוחי באזור הלסתות.
4.חולי סרטן שעברו או צפויים לעבור השתלת מח עצם.

בהחלט כן. ללא כל קשר למרפאת השיניים בה בוחר המטופל, כל מטופל רשאי לבחור רופא שיניים מומחה ולבצע תכנית טיפולים מותאמת המקנה לו זכאות לקבלת החזרים כספיים מקופות החולים ע”פ קטגוריות שונות.

משרד הבריאות – *5400

המוסד לביטוח לאומי-*6050

שי”ל – שירות ייעוץ לאזרח    -118

מוקד מענה ממשלתי מרכזי-1299

החזר בגין טיפולי שיניים לחולה אונקולוגי- חשוב שתדעו!

יש לבצע הפרדה בין המימון לפני הטיפולים הכימותרפיים\קרינתיים לבין הטיפול לאחריו שהינו מלא (עם זאת יש לשים לב לכך שיש לפנות לקופות החולים בתוך 24 חודשים מסיום הטיפול).

הטיפולים כוללים סלים משמרים למניעה וטיפולים משקמים שניתן לקבל במרפאות מומחים

טיפולים משמרים, צילומים, בדיקות, סתימות ותכניות טיפול

עקירות, טיפולי שורש, חידוש טיפול שורש, מבנים מיידים, תותבות מאקריל,

כתרי אקריל ומיפוי פה.
טיפולים משקמים כולל תותבות וכתרים.

חשוב לוודא כי ההחזרים וסוגי הטיפולים משתנים בין הקופות ויש לבצע בדיקה מקדימה של הזכאות וכן לשמור את הקבלות עבור הטיפולים.

החזרים לפי קופות חולים על טיפולי שיניים לחולי אונקולוגיה.

קופ”ח מכבי:

הפירוט המלא כאן

קופ”ח כללית:

הפירוט המלא כאן

קופ”ח לאומית:

כל הפירוט כאן

קופ”ח מאוחדת:

כל הפירוט כאן

טיפולי שיניים לחולי סרטן

טופס חולה אונקולוגי

על מנת להקל על הבירוקרטיה ולקבל החזרים מומלץ ליצור קשר בנושא עם הרופא האונקולוגי המטפל עוד לפני תחילת טיפול השיניים ולבקש ממנו למלא פרטים בטפסי קופות החולים. הדבר יאפשר לרופא השיניים להבין מה הזכאות ולבנות תכנית טיפולית המותאמת גם למצב הרפואי ולהמלצות האונקולוג.

טיפים לצמצום הנזק בשיניים לחולים אונקולוגים:

1. הגעה לבדיקה מהירה ככל האפשר אצל רופא המתמחה ברפואת הפה.
2. ביצוע טיפול מקדים לזיהוי וסילוק מוקדי זיהום אפשריים.
3.הדרכה לשמירה על היגיינת הפה ושימוש בעזרים מכניים ו/או תרופתיים ( כגון מי פה המכילים קורסודיל).
4. תיאום מלא בין הרופא האונקולוג לרופא השיניים.
5.הקפדה על בניית הרגלי אכילה ושתייה המותאמים לטיפולים.
6.שתייה מרובה של מים.
7. קיום ביקורות וטיפולי תחזוקה של השיניים וחלל הפה.

לסיכום: מרפאת השיניים של ד”ר אנדרה רטמן, מומחית ברפואת הפה, בוגרת הדסה עין כרם,  מתמחה בטיפולי שיניים לחולים אונקולוגיים. במרפאה תוכלו לקבל את מגוון טיפולי השיניים ללא דיחוי, תחת קורת גג אחת. המרפאה הינה בעלת ניסיון רב שנים בטיפולי שיניים  בחולים עם רקע רפואי מורכב.

לקריאת חוזר משרד הבריאות בנוגע לזכאות לטיפולי שיניים עבור חולי סרטן וחולים אונקולוגיים לחצו כאן

לקריאת חוזר מנכ”ל משרד הבריאות בנוגע להרחבת סל שירותי הבריאות לחצו כאן

דילוג לתוכן