טיפולי שיניים לחולי אי ספיקת כליות. כל מה שאתם צריכים לדעת!

טיפולי שיניים לחולי אי ספיקת כליות. כל מה שאתם צריכים לדעת!

מרפאת השיניים שלנו מתמחה בטיפולי שיניים לחולי אי ספיקת כליות ודיאליזה, תוך בניית תכנית טיפולית המותאמת אישית ומתחשבת בחומרת מחלת הכליות, מועדי הדיאליזה, והכנה לקראת השתלת כליה.

חשוב לדעת לפני השתלת כליה!

בשל הדיכוי החיסוני  הצפוי לאחר ההשתלה, מומלץ לכל מועמד להשתלה לעבור בדיקה מקיפה על מנת להפחית את הסיכון לסיבוכים זיהומיים. במקרה של דחיית איבר,  המטופל יהיה במצב של דיכוי חיסוני ארוך טווח, המאריך את תקופת הסיכון לזיהום ומדגיש עוד יותר את החשיבות של שמירה על בריאות הפה.

על רופאי השיניים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הצוות הרפואי על מנת לפתח תוכנית טיפול דנטאלית יעילה ובטוחה עבור המטופל, לצורך סילוק גורמי זיהום בחלל הפה העלולים לסכנו לקראת ולאחר ההשתלה. רופא השיניים חייב להעריך את הסיכונים על סמך הרקע הרפואי הספציפי של המטופל והממצאים קליניים, להיות מסוגל לזהות סיבוכים בפה ולספק טיפול בהתאם.  כמו כן,  מושתלי כליה נמצאים בסיכון גבוה לפתח סיבוכים ארוכי טווח, כולל סרטן הפה, לפיכך יש להמשיך במעקב תכוף על ידי מומחה בתחום.  

בעת טיפול במטופל לפני השתלת כליה, ובמהלך דיאליזה, יש צורך לבצע התאמות נדרשות במהלך הטיפול הנובעות למשל  מספירות דם לא תקינות , משימוש בתרופות נוגדות קרישה (“מדללי דם”),  התחשבות במועדי הדיאליזה, הימנעות שתרופות העלולות לפגוע בכליות,  ותזמון הטיפולים בטווח קצר לצורך הכנה מהירה של המטופל להשתלה, ולסיימם עד שבועיים טרם ההשתלה.

בדיקת השיניים לפני ההשתלה צריכה לכלול היסטוריה דנטלית, סדרה של צילומי שיניים בפה מלא, בדיקת רקמות רכות מקיפה, תרשים של עששת ושחזורים פגומים, בדיקות חניכיים והערכה של טוחנות שלישיות ( שיני הבינה)

המלצות לטיפולי לפני ההשתלה :  טיפול בכל מוקדי העששת, טיפולי שורש, הקצאות שורשים במידת הצורך, עקירת שיניים  ניידות עם אובדן תאחיזה נרחב ופרוגנוזה לקויה. כמו כן, יש לשקול עקירה של שיני בינה  בבקיעה חלקית, עם היסטוריה של זיהום ודלקת של החניכיים המכסות את השן.

טיפולים לאחר השתלת כליה:

  • מומלץ להימנע מטיפולי שיניים אלקטיבים ( שאינם דחופים) בחצי השנה הראשונה לאחר ההשתלה. עם זאת, במקרה של זיהום שמקורו בחלל הפה והשיניים, יש לפנות באופן מיידי לטיפול רפואי.
  • לאחר חצי שנה, ניתן לבצע את כל טיפולי השיניים באופן שגרתי.
  • במקרה של דחיה כרונית, יש לבצע התאמות באופן ספציפי למקרה, בהתאם לתרופות לדיכוי ולתפקודי הכליות .

סיבוכים אפשריים בחלל הפה לאחר ההשתלה:  זיהום פטרייתי בחחלה הפה ( קנדידה), הופעה חוזרת של הרפס חוזרים,  הגדלה של החניכיים ואפטות חוזרות ( כתוצאה משימוש בתרופות מסויימות).

מרפאת השיניים שלנו מתמחה בטיפולי שיניים לחולי אי ספיקת כליות ודיאליזה, תוך בניית תכנית טיפולית המותאמת אישית ומתחשבת בחומרת מחלת הכליות, מועדי הדיאליזה, והכנה לפני השתלת כליה.

שאלות נפוצות

  • במידה ומדובר במי שמטופל בדיאליזה ומועמד להשתלת כליה קיימת זכות למטופל לקבל טיפולי שיניים וחניכיים. הזכות מוכרת בסל הבריאות הממלכתי בישראל במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי התחייבות מהגורם הרפואי המבטח.
  • לפני תחילת הטיפול מומלץ לוודא את הזכויות המגיעות למטופל ולבדוק את הכיסויים הקיימים בקופת החולים ובביטוחי הבריאות הפרטיים.
  • לפני תחילת הטיפול מומלץ לוודא את הזכויות המגיעות למטופל ולבדוק את הכיסויים הקיימים בקופת החולים ובביטוחי הבריאות הפרטיים.
  • מומלץ להגיע לבדיקה הכוללת בדיקה קלינית מקיפה וצילומים אצל רופא מיומן בתחום
  • ידע את רופא השיניים ברקע הרפואי, ובפרט בתרופות אותן אתה מקבל, מומלץ להגיע עם בדיקות דם עדכניות לפי הצורך ( ספירת דם, INR).
  • יש לשמור על היגיינת פה קפדנית לכל אורך התקופה- צחצוח שיניים פעמיים ביום, עם משחה המכילה פלאוריד, ושימוש בחוט דנטאלי. בקש הדרכה מרופא השיניים  או השיננית.  במקרה של דלקת חניכיים, יתכן צורך בתוספת של שטיפת פה המכילה כלורהקסידין.
  • יש לנקות באופן ידני תותבות נשלפות ולהשרות למשך הלילה בתמיסת חיטוי.
  • לאחר השתלת כליה-אין לקחת באופן שגרתי אנטיביוטיקה מניעתית לפני טיפולי שיניים, התייעץ עם רופא השיניים

תיאום תור לטיפול לחולי אי ספיקת כליות ודיאליזה

דילוג לתוכן